Det fattades kloka beslut på senaste mötet. Det tyckte i alla fall Hedvig och de flesta var nog eniga med henne. Det verkade onekligen så när de gick ifrån mötet, som avslutades 23:00 på onsdagen, och hon äntligen fick komma hem och sova. Det största besluten som fattades på mötet var: 1) Att beställa thaimat istället för att gå ner till det gamla vanliga pizzastället. Det hade ändå inte varit sig likt efter att de bytt ägare. 2) Att företaget nu skulle satsa helhjärtat på facility services.
Det var på tiden, ansåg Hedvig. Hon hade haft ansvaret i snart ett år åt att leda satsningen på facility services. Det var faktiskt hon som hade lyft frågan på ett tidigare ledningsmöte för ca 1,5 år sedan. Hon hade sett en trend, och det var trots allt delvis det hon var anställd för, att facility services kommit för att stanna. Allt fler firmor, traditionella såväl som påstått ”nyskapande”, valde att gå åt det hållet – och med all rätt, tänkte hon.
Facility services är inte bara ett bra namn givet vad tjänsten innebär. Det är också en tjänst som i större utsträckning än andra tar hänsyn till varje kunds särskilda önskningar om renlighet och service. Hon stötte på patrull när hon tog upp facility services första gången, just p.g.a. denna aspekt.
Det sades att denna anpassningsbarhet skulle göra den egna verksamheten mindre flexibel. Att det var mer rimligt att erbjuda ett mer generiskt utbud av tjänster. Den som beställer städtjänster ska få exakt samma service endast grundad på antalet kvadratmeter. Hedvig och flera med henne visste att det inte är vad marknaden efterfrågar idag. Med facility services skulle de hålla jämna steg med kunders förväntningar på företag. Det blir allt viktigare för varje år som går att erbjuda skräddarsydda lösningar. Det gäller i alltifrån facility services till alla andra tjänster man kan tänka sig. Trenden var otvetydig och det tog ett litet tag att jobba in budskapet hos vissa, särskilt de äldre i företaget.
Men skam den som ger sig. Nu är alltså facility services-bollen i verklig rullning och det är Hedvig som styr skutan. Ett spännande äventyr, minst sagt, för både henne och verksamheten. Under måndagen skulle hon samla den del av personalen hon tänkte skulle passa för företagets nya ”ben” inom facility services.
Roliga tider!